تولید آسفالت گرم

آسفالت بطور کلی مخلوطی است از مصالح سنگی با دانه بندی پیوسته و یک ماده چسباننده که معمولا قیر است. آسفالت با توجه به کاربرد آن به صورتهای گوناکون ساخته می شود. آشناترین نوع آسفالت همان آسفالت گرم یا بتن آسفالتی گرم است. مصالح سنگی معمولا بیش از 90 درصد مخلوط آسفالت را تشکیل می‌دهند. از اینرو مصالح سنگی تاثیر بسزایی در کیفیت آسفالت حاصله دارد.

آسفالت ماده‌ای سیاه، چسبناک و شبه جامد می‌باشد. آسفالت ماده‌ای ترکیبی است که از مخلوط کردن ماسه و شن و قیر ساخته می‌شود و در ساخت جاده، باند فرودگاه و پشت بام ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود.

 

انواع آسفالت و مصالح سنگی


1-آسفالت گرم

آسفالت گرم به آن دسته از آسفالت‌هایی اطلاق می‌گردد، که در آن‌ها قیر و مصالح سنگی گرماگرم مخلوط شوند و گرماگرم پخش و متراکم گردند.

آسفالت گرم دارای انواع زیر می‌باشد:

بتون آسفالتی

رلد آسفالت

آسفالت ماستیک


2- آسفالتهاي حفاظتي

پخش قير (قيرهاي خالص ، قيرهاي محلول ، امولوسيون) در راههاي خاكي ، شني ، آسفالتي ، بتني و بلافاصله پخش سنگدانه برروي آن ، يا قير پاشي بدون سنگدانه و يا استفاده از مخلوطهاي آسفالتي پيش ساخته از انواع دوغاب قيري و... آسفالت حفاظتي ناميده مي شود.

كاربرد: براي غير قابل نفوذ كردن بستر راه ، افزايش تاب سايش و لغزش راه و نيز بهسازي موقت رويه بتني  يا آسفالت موجود.

مزايا: سهولت اجرا آن نسبت به ساير آسفالتها و مقرون به صرفه بودن آن

محدوديت كاربرد: انواع آسفالتهاي حفاظتي به ترافيك سبك و متوسط محدود مي گردد.

انواع:

آسفالت سطحي يك لايه و چند لايه

سيل كت ها يا اندود هاي آب بندي

مخلوطهاي آسفالت قيرابه اي يا دوغاب قيري

مخلوطهاي آسفالت متخلخل

غبارنشاني Road oiling

از مشخصات بارز اینگونه آسفالتها یکی نوع قیر است که غالبا از قیر های مخلوط استفاده می شود و دیگری مصالح سنگی است که معمولا مصالح شکسته یک اندازه در تهیه آنها بکار گرفته می شود و چون اکثر این آسفالت ها بطور سرد پخش می شوند لذا گاهی آنها را آسفالت سرد نیز می نامند . در برخی از انواع آسفالت های حفاظتی حتی مصالح سنگی بکار نمی رود یعنی فقط به پخش یک یا دو قشر قیر اکتفا می شود ولی باز چون به منظور حفظ و نگهداری راه بکار می روند جزء آسفالت های حفاظتی طبقه شده اند . به طور کلی هدف از پخش همه آسفالتهای حفاظتی همان تقویت و حفظ راه در مقابل نفوذ عوامل جوی و نیز جلوگیری از تخریب و فرسایش بدنه راه می باشد .

آسفالت های حفاظتی به میزان وسیعی در سراسر دنیا رواج دارد که قیمت ارزان و نیز امکان کاربرد مصالح محلی در این گونه آسفالت ها سبب شده است که راه سازان اهمیت خاصی برای اسفالت های حفاظتی قائل شوند و در ساختمان راههای فرعی و استانی که حجم ترافیک آنها کم و یا متوسط باشد خیلی زیاد استفاده نمایند .

در راههای اصلی جدید الحداث نیز بجای پخش آسفالت گرم معمولا روی قشر اساس را با آسفالتهای حفاظتی دو لایه ای می پوشانند و برای 5 – 3 سال زیر ترافیک قرار می دهند تا نشست ها و تغییر شکلهای اولیه ظاهر شوند سپس با پخش دو و یا سه قشر آسفالت گرم پروژه ساختمان راه را تکمیل می نمایند .

3-آسفالت سرد

تعريف: از اختلاط سنگدانه ها با قيرهاي محلول يا امولسيون قيري در دماي محيط و پخش و تراكم در همين دما

توضيح : مخلوطهاي آسفالت سرد كه با قيرهاي محلول غليظ تهيه مي شوند دردماي 95 درجه سانتيگراد و بالاتر مخلوط ، پخش و كوبيده مي شوند.

كاربرد: درقشرهاي رويه ، آستر واساس قيري براي ترافيك سبك و متوسط و در قشر اساس براي ترافيك سنگين استفاده مي شود.

آسفالت سرد (Cold Mix) به مخلوطی از مصالح سنگی و قیر مخلوط و یا امولسیون قیر گفته می‌شود که مواد اولیه آن در دمای محیط مخلوط شوند. در برخی انواع آسفالت سرد، ممکن است قیر بر حسب ضرورت گرم شود، اما سایر مصالح بدون گرم شدن با قیر مخلوط می‌شوند. آسفالت سرد به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

1.      آسفالت سرد پیش ساخته (Plant Mixed cold mix)

2.      ردمیکس (Road Mix)

 

ویژگیهای آسفالت در قسمتهای مختلف راه

معمولا قشرها از رویه و آستر تشکیل می‌شود. لایه رویی که تحت تاثیر عوامل جوی و چرخ وسایل نقلیه است، باید از جنس ممتاز ساخته شود. یکی از وظایف اصلی لایه زیرین که در روی پی (زیرسازی( راه قرار می‌گیرد و ممکن است خود از یک یا چند لایه درست شده باشد، انتقال بار از رویه به زیرسازی راه است. قشر آستر معمولا با دانه بندی درشت تر و قیر کمتر و قشر رویه با دانه بندی ریزتر و قیر بیشتر ساخته می‌شود.

در زمان تهیه آسفالت ، علاوه بر نوع مصرفی که خواهد داشت به حمل مصرف آن توجه می‌شود. از آن جمله است: آفتابی یا سایه بودن محل ، روباز بودن یا قرار گرفتن درون تونل ، خشکی و نمناکی محل کار ، تغییرات دمایی که باید تحمل کند، فصل ساختن راه و مانند آن.


نظرات شما عزیزان:

farhad
ساعت10:55---8 مهر 1393
سایت جالب و خوبی داری"مرسی و ممنون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : برچسب:قیر,آسفالت سرد,آسفالت گرم,آسفالت حفاظتی,آسفالت, | 10:49 | نویسنده : پرویز زرانگوش 09183347188 |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.